Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/7/f/b/miekehanemaaijer.nl/httpd.www/libraries/cms/application/cms.php on line 460
Main menu

Wat het nut van een check-out kan zijn

Reflectie 2: Wat het nut van een check-out kan zijn.

Bij meer dan de helft van de zelfevaluaties die ik het afgelopen jaar begeleidde kwam de behoefte aan reflectie naar voren: afgesproken wordt aan het eind of na afloop van de vergadering een reflectie te agenderen.

Niet tijdens de vergadering, maar aan het eind of na afloop van de vergadering en in aanwezigheid van de bestuurder. Eigenlijk is het een check-out moment, een moment van bezinning. Het constateren dat het een goede vergadering was is niet voldoende: ‘…dan rij je naar huis en overdenkt wat je had willen inbrengen, maar toch niet hebt ingebracht…en waarom je dat niet hebt ingebracht.

 

Iedere RvC is gewend aan de jaarlijkse zelfevaluatie, maar het blijkt niet voldoende te zijn. Als collectief en als individu kun je veel sneller leren door na iedere vergadering uitgebreid stil te staan bij het verloop van de gesprekken. In Engeland hebben ze hiervoor zelfs een commissaris met een speciale opdracht. Deze commissaris heeft geen inhoudelijke bijdrage. Hij is er alleen om het collectieve en individuele functioneren te monitoren, bespreekbaar te maken en te richten.

Een nadere analyse van de zelfevaluaties laat zien dat de behoefte om te reflecteren met name wordt ingegeven door rolonduidelijkheid. De toezichtvisies geven blijkbaar onvoldoende houvast voor de rolinvulling en daarmee samenhangende rol hygiëne.

Commissarissen blijken verschillende rolopvattingen te hebben en daarvoor toch dezelfde woorden of juist verschillende woorden te gebruiken. Zo worden de termen adviesrol, klankbordrol, sparringpartner vaak door elkaar en voor dezelfde functie van de RvC gebruikt. Pas in de praktijk kun je met voorbeelden aangeven wat werkelijk jouw bedoeling is en kun je jouw intuïtie checken. Tijdens de vergadering is dit vaak moeilijk, dan gaan proces en inhoud door elkaar lopen. Reflecteren na afloop van de vergadering creëert ruimte. 

Check-out vragen zijn:
Met welk gevoel verlaat jij deze vergadering?
Waar twijfelde jij over bij je eigen inbreng of rol?
Waar miste jij de aansluiting op onze toezichtsvisie?

In de check-out gaat het vooral over jezelf, je zoekt naar verbeter mogelijkheden en dat deel je met je collega’s. Kenmerkend voor reflectie: het gaat er niet om je gelijk te halen, het is niet goed of fout, het gaat om het leren en om elkaar beter te begrijpen.

Hebt u nog enkele goed werkende check-out vragen?